Translate

czwartek, 8 sierpnia 2013

Pismo z wyspy wielkanocnej..

Dziś natrafiłem na świetny film o tematyce pisma z wysp wielkanocnej.postanowiłem się bardziej przyjrzeć i postarać się zrozumieć co tam jest ukryte.I powiem że w kilka min zacząłem tłumaczyć tą tabliczkę:
Wiki podaje tak:
"Rongo-rongo jest systemem pisma opartym na znakach lub piktogramach. Pierwsze tablice zawierające teksty w języku rongo-rongo zostały odkryte przez biskupa Tahiti - Tepano Jaussena. Biskup wysłał list do miejscowych misjonarzy z prośbą o zgromadzenie jak największej ilości tablic oraz rozpoczął pierwsze próby tłumaczenia. Niestety na wyspie znaleziono tylko kilkanaście tablic[1]. Większość bezcennych zabytków tego pisma zaginęła, strata jest tym większa, że było to jedyne tak wysoko rozwinięte pismo na terenie całej Polinezji.
Według ustnej tradycji wyspiarzy istniały dwa pisma: powszechne - rongo-rongo i pismo tau ceremonialne, związane z kultem bogów czy przodków.
Sztuka pisania i czytania była zarezerwowana dla specjalnie kształconych pieśniarzy tangata manu o te-rongo-rongo czyli "ludzi-ptaków znających rongo-rongo" i była wielkim przywilejem. Tradycyjna nazwa pisma kohau rongo-rongo oznaczała "łamać włócznie" lub "łamać słowa". Wyraz rongo lub rong w języku polinezyjskim oznacza "słyszeć", "wysłuchać". Natomiast w kilku odmianach quechua z terenów Andów istnieje słowo rongo-go, które oznacza wiadomość.
Znaki zapisywane były systemem bustrofedon. Czytanie rozpoczynano od lewego dolnego rogu w kierunku prawego i przy każdym końcu wersu odwracano tabliczkę o 180 stopni i kontynuowano czytanie od lewej do prawej."

Z tego co sobie przetłumaczyłem zrozumiałem trochę.Tabliczka ta opisuje trochę dziwnie nas.Bo nazywa nas spadkobiercami,dziedzictwa osób które są właścicielami tej ziemi. Nie wszystkie znaki są literami czy też cyframi,opisuje Bogów którzy przybyli na Ziemię i stworzyli człowieka.Dla mnie osobiście zaczyna się ciekawie,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz